CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, May 8, 2009

Nota Kelas Minggu 3 (4 Mei 2009) (Dr Mohd Izham B.Mohd Hamzah)

Pengurusan Perubahan Dalam Pendidikan

Perubahan sentiasa berlaku dalam pendidikan. Kadang-kala perubahan yang berlaku akan menwujudkan ketidakpastian dan ketidakpastian ini mesti dielakkan.

Jenis Perubahan

Menurut Dessler (1995), terdapat 4 jenis perubahan iaitu:

1. Perubahan Ke Arah Peningkatan (Enhancement)
-perubahan yang memberi kesan kepada komponen tertentu dalam organisasi tertentu contohnya mewujudkan jawatan baru atau memperkenalkan teknologi baru.

2. Perubahan Strategik Organisasi
-peubahan yang melibatkan keseluruhan organisasi seperti pembentukan semula misi, mendefinisikan semula staf dari segi tugas dan tanggungjawab

3. Perubahan Reaktif
-perubahan yang berlaku disebabkan adanya tuntutan daripada pelanggan atau pihak yang berkepentingan.Contohnya perubahan dari segi prosedur dan cara layanan terhadap pelanggan

4. Perubahan Akibat Dari Jangkaan
-perubahan yang berlaku bukan disebabkan oleh permintaan atau desakan tetapi disebabkan oleh kesedaran pengurusan terhadap kepentingan organisasi

Perubahan adalah Kompleks (Rumit)

Perubahan dikaitkan dengan Proses Evolusi dan Revolusi

Evolusi: perubahan yang menghasilakn kesan yang sedikit dalam tempoh yang panjang
Revolusi: menyebabkan perubahan yang ketara dalam status quo. merupakan perubahan yang pantas dan meninggalkan kesan yang membinasakan

Kompleksiti atau kerumitan perubahan adalah fokus bagi mendapatkan maklumat tentang perubahan dan tindakann yang perlu diambil untuk melaksanakan perubahan

Perubahan Itu Multidemensi

Terdapat 6 dimensi dalam perubahan

1.Tujuan perubahan

2. Unit perubahan yang merujuk kepada fokus utama sesuatu perubahan yang dirancang. Unit perubahan terdiri daripada

  • individu
  • kumpulan/pasukan
  • jabatan
  • organisasi
  • sisttem organisasi
  • komuniti
Unit perubahan berganjak dari inividu (kecil) kepada organisasi (besar)

3. Sifat perubahan
untuk mengubah unit yang besar, perlu bermula dengan unit yang kecil dahulu

4. Magnitud perubahan
merujuk kepada sejauh mana perubahan yang dirancang akan dilaksanakan

5. Skop perubahan
-skop terhadap sejauhmana penambahbaikan atau inovasi dalam perubahan dapat ditentukan dalam perubahan dengan menggunakan instrumen penilaian. Contohnya interview, analisis dokumen.

6. Jangkamasa perubahan
-perubahan yang memberi kesan yang berkekalan merupakan perubahan yang berjaya

Model-model Perubahan

1. Model Penggabungan Roger
proses inovasi bermula apabila masalah atau keperluan telah dikenalpasti. Roger mengakui bahawa inovasi tidak semestinya terhasil daripada penyelidikan tetapi boleh terhasil melalui amalan praktikal dimana pengamal mencari jalan penyelesaian kepada masalah

2. Model Kanter
Struktur inovasi lebih mudah difahami sekiranya dibahagikan kepada beberapa tugas utama. Terdapat 4 tugas utama iaitu:
  • Penjanaan idea
  • Membina idea
  • Realisasi idea
  • Pemindahan idea
3. Model Rand
Model berasaskan kajian Rand Corp. Tujuan kajian adalah untuk menentukan faktor yang menyebabkan atau menghalang perubahan pendidikan. Proses perubahan di sekolah melibatkan 3 langkah:
  • Daya usaha
  • implementasi
  • penggabungan
4. Model ACOT (Apple Classroom of Tomorrow)
memperkenalkan komputer dalam bilik darjah
Model ini mempunyai 5 langkah perubahan dalam P&P
  • kemasukan (entry)
  • memilih (adoption)
  • menyesuaikan (adaptation)
  • penggunaan (appropriation)
  • merekacipta (invention)
KERJA KUMPULAN:NYATAKAN 8 SEBAB MENGAPA ORANG MENENTANG PERUBAHAN &BINCANGKAN CARA PENYELESAIANNYA

Sebab-sebab:
  • Sikap konvensional
  • Selesa dengan keadaan semasa
  • Prosedur birokrasi yang mengambil masa yang panjang
  • Persekitaran yang tidak sepadan dengan perubahan
  • Tidak mendapat sokongan daripada pihak atasan
  • Kekurangan peralatan
  • Pendedahan pengetahuan yang sempit
  • Kekurangan keyakinan diri
Cara penyelesaian:
  • Mempunyai sikap terbuka
  • Kerjasama di antara pihak pentadbir dan pihak pendidik
  • Melengkapkan diri dengan ilmu terkini
  • Bersedia untuk menerima sesuatu yang baru
  • Kelengkapan peralatan yang sesuai
Ahli Kumpulan:
Fadilah Mahabob
Lim Siew Yee
Zatul Himmah Samsudin

0 comments: